Menu
Úvod  › 

6 způsobů, jak ušetřit v kanceláři

Doma šetříte náklady i životní prostředí a snažíte se žít úsporně, ale jakmile přijdete do kanceláře, vaše ušlechtilá předsevzetí se rozplývají. Následující tipy vám pomohou ušetřit v kanceláři peníze i životní prostředí.

Když jste doma, připadá vám přirozené, že hodíte plastovou láhev do jiného pytle než staré noviny. Stejně tak vás doma nejspíš nenapadne nechat rozsvícené světlo, když opouštíte pokoj na delší dobu. Podle výzkumu provedeného v listopadu loňského roku se však podobnými zásadami neřídíme v době, kdy jsme ve svém zaměstnání. Víc než čtyřicet procent dotázaných například přiznalo, že ačkoli doma třídí odpad, v kanceláři to nedělají. Třetina respondentů zase nechávala v kanceláři svítit světla od rána do večera, i když u nich doma by něco podobného nepřipadalo vůbec v úvahu.

Odborníci se domnívají, že je tomu tak proto, že v soukromí svého domova neseme zodpovědnost za své chování my sami. Snažíme se proto šetřit nejen finanční náklady spojené s provozem domácnosti, ale chovat se také víc ekologicky. V kanceláři se zodpovědnost rozptýlí mezi více lidí a proto nejsme tolik motivovaní vyvíjet vlastní činnost.

Pokud vám ale není životní prostředí a ekologie lhostejné, anebo máte zájem na snížení provozních nákladů kanceláře, následující tipy vám ve vašem úsilí pomohou:

1. Péče o ledničku

Svou domácí ledničku nejspíš v pravidelných intervalech rozmrazujete a kontrolujete, jestli chladí na přiměřený výkon. Jenže v kanceláři se do toho nikdo nehrne. Pokud to nemají v náplni práce uklízečky, zkuste si s kolegy rozvrhnout služby, aby minimálně každý měsíc někdo ledničku zkontroloval a rozmrazil. Námraza zvyšuje emise oxidu uhličitého (nejvýznamnějšího skleníkového plynu) a zvyšuje spotřebu energie a tedy i peněz.

Ujistěte se také, že je lednička umístěna v dostatečné vzdálenosti od všeho, co produkuje teplo a mimo dopad slunečních paprsků. Dvířka ledničky musí dokonale doléhat, aby se uvnitř nezvyšovala teplota a lednička tak nemusela pracovat intenzivněji.

2. Vypínejte.

Nepodceňujte význam vypnutí kancelářského vybavení na konci dne. Například ve firmě, která zaměstnává padesát lidí, představuje vypnutí všech počítačů a tiskáren na konci dny ušetření víc než čtyřiceti tun emisí oxidu uhličitého. Toto množství odpovídá provozu jedenácti aut.

3. Odmítněte reklamní letáky

Stovky reklamních letáků doručených do schránek a vzápětí vyhozených do koše, aniž by se na ně kdokoli podíval, představují už klasickou součást života. Výroba těchto letáků ale stojí spoustu energie a stromů. Vy máte ale možnost doručování letáků odmítnout. Stačí si dát na firemní schránku upozornění, že odmítáte jejich doručování a poštovní doručovatelé ho musí respektovat. Využijte tohoto svého práva a nepodílejte se dál na zbytečném plýtvání.

4. Redukujte tisk

V průběhu roku spotřebuje průměrný zaměstnanec víc než čtvrt tuny papíru. Snažte se, aby vaši zaměstnanci/kolegové snížili frekvenci používání tiskárny a tiskli se pouze dokumenty, které skutečně potřebují a využijí. Oboustranný tisk by měl být samozřejmostí.

5. Hrnky místo kelímků

Místo toho, abyste využívali plastové kelímky z automatu na kávu nebo čaj, noste si vlastní hrneček. Podle průzkumů průměrný zaměstnanec spotřebuje pět plastových kelímků denně, což je pětadvacet týdně a sto kelímků každý měsíc, které skončí na skládce. Teď si toto číslo vynásobte počtem lidí ve firmě a rázem budete mít velmi dobrou motivaci začít používat klasické porcelánové hrnky.

6. Malé velké změny

Zamyslete se nad tím, jak byste mohli omezit plýtvání ve firmě. Místo klasického flipchartu s papírovými archy poslouží stejně dobře flipchart s omyvatelnou tabulí, na kterou můžete psát do skonání světa. Pokud používáte k práci zařízení na baterie, jako jsou například diktafony nebo kamery, rozhodně se vám vyplatí investovat do dobíjecích akumulátorů.!

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 5/5 (1 hlas)
Přečtěte si také:
Jak si vybudovat svaly u počítače?
Nebezpečné choroby ze zaměstnání
Jak přežít v práci, kterou nenávidíte?
Test: Jste oblíbení mezi kolegy?