Menu
Úvod  ›   › 

10 správných pravidel - jak na práci z domova

Naprosto volná pracovní doba, žádný šéf nad vámi. Práce z domova láká mnohými výhodami, ale na druhou stranu vyžaduje mnohem větší sebedisciplínu a řád. Přinášíme vám deset vyzkoušených tipů, které vám při práci z domova pomohou.

Možná patříte mezi ty výjimečné osoby, které se dokáží naprosto soustředit, poručit si a i z domova a bez dozoru nad sebou dodržovat termíny i pracovní dobu. Pokud jste ale stejní jako naprostá většina, v okamžiku, kdy byste měli začít pracovat, musíte udělat milion "nezbytností." Následující pravidla by vám mohla pomoci při práci z domova, kdy nad vámi nestojí přísný šéf.

1. Používejte diář. Je lhostejné, jestli ho budete mít v počítači, telefonu nebo v klasické "papírové" podobě. Předem si však do něj zaznamenávejte činnosti, úkoly a povinnosti, které máte v následujících dnech v plánu. Budete tak mít lepší přehled, co musíte stihnout a jak si rozplánovat den. Navíc odškrtané povinnosti vám přinesou pocit uspokojení a budou pro vás lepší motivací.

  • Plánovací diář - naplánujte si cokoliv, co Vás napadne
  • Motivační diaře - potřebujete-li výzvu
  • Luxusní diář (kožený) - pro pracovní schůzky
  • Nástěnný kalendář - potřebujete-li mít okamžitý přehled na úkoly
  • Motivační diář DOLLER - organizovaný nástroj pro seberozvoj a sebemotivaci

2. Plánujte svůj program minimálně den předem. Když si v předstihu rozvrhnete, co musíte následující den stihnout, naučíte se efektivněji hospodařit s časem. Zároveň budete v menším stresu, protože budete předem vědět, kolik máte času a jaké jsou vaše rezervy.

3. Nepodceňujte organizaci času. Velkými "žrouty" času jsou zejména telefonní hovory, vyřizování mailů a další rutinní činnosti. Vyhraďte si předem čas, který jste ochotni jim věnovat a za žádnou cenu jej nepřekračujte.

4. Vypněte televizi. V zaměstnání byste se na televizi také nedívali a pokud máte být při domácím zaměstnání úspěšní, je k nemu nutné přistupovat jako ke klasické práci. Televize vám neudělá neškodnou zvukovou kulisu, jak možná předpokládáte, ale pouze vás bude rozptylovat a rušit při práci.

5. Velkým lákadlem domácí práce je možnost vyspávat neomezeně dlouhou dobu. Jenže ranním vyspáváním si na sebe pletete bič; jakmile začnete mít pocit, že hodinka navíc v posteli vás nezabije, začnete to dělat stále častěji a tento režim se samozřejmě podepíše na vaší pracovní morálce. Určete si čas, kdy budete každý den vstávat a striktně jej dodržujte.

6. Nevyřizujte si během "pracovní doby" osobní telefonáty a rozhovory. Rozhovory na osobní témata vám totiž neseberou jen čas, po který trvají, ale vyruší vás ze soustředění na práci a další čas budete potřebovat, než se vám podaří sesbírat myšlenky a znovu se ponořit do rozdělaného pracovního úkolu.

7. Práce z domova není určená k tomu, abyste vyžehlili, uvařili, vyměnili žárovky a umyli záchod. Striktně oddělujte osobní a pracovní život a nemíchejte je. TU poličku můžete stejně tak přitlouci i večer. Nenechte se od rodiny vmanipulovat do role: Ty jsi celý den doma, tak na to máš čas.

8. Udělejte si týdenní seznam větších úkolů, které v jeho průběhu musíte zvládnout, a vyvěste si ho na viditelné místo. Pomůže vám v organizování času.

9. Choďte ven. Pokud jste jako většina lidí, nejspíš vám dělá problém donutit se chodit pravidelně sportovat nebo alespoň na vzduch na procházky. Při práci z domova je nutkání nevytáhnout "paty z domu" ještě silnější a snadno se vám může stát, že neopustíte celé dny společnost čtyřech stěn. Cíleně si naplánujte několik hodin pohybu týdně a zařaďte je do svého plánu.

10. Udržujte si své pracovní místo v pořádku. Možná vám to připadá jako detail, ale pokud každý večer po práci věnujete několik minut úklidu svého pracovního místa, budete mít ráno mnohem větší motivaci do práce. Stůl přetékající nevyřízenými resty vás odradí hned v prvním okamžiku.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 2.57/5 (7 hlasů)

Další články k tématu: Domácí prostředí