Menu
Úvod  ›   › 

Pracující matky: Jak skloubit práci a rodinu

Máte pocit, že byste se musela rozkrájet, abyste se stihla naplno věnovat své rodině i práci? Přinášíme vám tipy, které vám pomohou obě oblasti skloubit.

Nechcete zůstat pouze doma s dětmi a trávit svůj čas mezi hřištěm a kuchyňskou linkou. V rámci zachování funkčnosti mozku začnete pracovat, ale brzo zjistíte, že abyste byla schopná zkombinovat svou kariéru, rodinu a ještě se stihla věnovat sama sobě, musela byste být superžena. Nepropadejte panice, pokud budete dodržovat následující pravidla, určitě to zvládnete:

Udržujte přátelství

Jednou z největších chyb, kterou často pracující matky dělají, je odsunutí kamarádek na vedlejší kolej. Je to logické; nevíte, kam dřív skočit, práce ani rodina nepočká, takže raději odložíte setkání s kamarádkami. Jenže právě kamarádky a posezení nad vínem působí jako ta nejlepší psychoterapie. Vyčistíte si hlavu, vymluvíte se ze svých problémů a psychicky si odpočinete. Setkávejte se pravidelně, vyjděte si společně na večeři, do baru, nebo alespoň na procházku. Prospěje to nejen vám ale i vaší rodině.

Starejte se o sebe

Jde o jednoduché počty; pokud budete ze svého těla stále jen čerpat, ubírat mu energii a jen minimum jí doplňovat, dříve nebo později zákonitě zkolabujete. Pokud od svého těla požadujete výkony a potřebujete fungovat na více frontách, je potřeba položit pevné základy a začít se o sebe skutečně dobře starat. Kupte si permanentku do fitka, zajděte si na masáž, objednávejte se pravidelně ke kadeřníkovi, nebo se zkrátka naučte odpočívat tak, jak je vám to příjemné. Vy sama nejlépe víte, co vašemu tělu dělá dobře a co mu naopak škodí, tak toho využijte. Zaměřte se také na zdravý jídelníček místo toho, abyste se odbývala jen jídlem z fast foodů. Uvědomte si, že váš organismus je vaším hlavním kapitálem a podle toho se o něj také musíte starat.

Oddělte práci a rodinu

Striktně oddělte svou práci od rodiny. Pokud budete trávit svou pracovní dobu nekonečnými telefonáty o roztomilosti svých dětí, zaděláváte si na velké problémy. Pokud vás má váš nadřízený vnímat jako profesionálku, nezásobujte ho informacemi ze svého soukromí. Věřte, že vašeho šéfa skutečně nezajímá, jak úžasná byla vaše dcera na školní besídce a že jste nestihla dokončit projekt kvůli výrobě kostýmu na tuto společenskou událost. Stejně tak nechávejte pracovní problémy v kanceláři a nevylévejte si špatnou náladu na své rodině. Na oddělení práce od soukromí si dávejte pozor zejména v případě, že pracujete z domova. Tady je totiž riziko propojení obou oblastí ještě mnohem větší.

Určete si pravidla

Ještě dřív než nastoupíte znovu do práce, vyjednejte si se svým nadřízeným jasná pravidla. Pokud předem víte, že ve tři musíte vyzvednout dítě ze školky, upozorněte svého šéfa na to, že nepadá v úvahu, abyste dvakrát týdně odcházela v šest proto, že se protáhne porada. Domluvte se na tom, zda a jak často jste ochotná absolvovat služební cesty či odpracovat přesčasy. Projevte vstřícnost a ochotu najít kompromisy, ale znejte své hranice, za které nemůžete a nejste ochotná jít. Ušetříte si tak zbytečná nedorozumění.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 3/5 (2 hlasy)
Přečtěte si také:
Jak přežít jeho výpověď
8 vět, které nikdy nesmíte říct šéfovi
Test: Jste oblíbení mezi kolegy?
Jak zvládnout emoce v práci?