Menu
Úvod  › 

Jak zvládnout otravného šéfa?

Neschopný a otravný šéf je skoro horší než přítelkyně s podobnými vlastnostmi. S tím rozdílem, že když se rozhodnete pro změnu, musíte počítat s negativním finančním odrazem. Osvojte se základní pravidla jednání s příšerným šéfem, aniž byste museli rozesílat svůj životopis.

Znepříjemňuje vám život a především on je tím důvodem, proč se každé ráno fackujete do práce, která by vás za normálních okolností i bavila. Víte, že je neschopný, nemůžete se na něj spolehnout, kazí vaše výsledky a navíc má na vaší adresu ještě spoustu zbytečných připomínek. Pokud nechcete prásknout do bot a dát vale celé firmě, je načase osvojit si mafiánskou strategii, kterou srovnáte otravného nadřízeného do latě.

Pokerová tvář

Dost možná, že se mu opět podařil kousek, za který byste ho nejraději skalpovali, ale to na vás v žádném v případě nesmí být poznat. Základním pravidlem přežití pod taktovkou neschopného nadřízeného, je pokerová tvář. Snažte se za každých okolností zůstat klidní. Uvědomte si, že emoční výbuch vám uleví jen na chvíli, zato vaší profesní pověst může zničit téměř definitivně. Pokud budete v kanceláři řvát, až budou okenní tabulky řinčet a nakopnete několik odpadkových košů, vaši kolegové to budou apriori považovat za vaše selhání a neschopnost korigovat své emoce.

Na pozitivní vlně

Samozřejmě je možné, že se na svou pozici vůbec nehodí a je dokonce velmi pravděpodobné, že vy byste ji zastávali mnohem lépe. Nicméně karty jsou rozdané tímto způsobem a než se podmínky změní, musíte se smířit s tím, že ta nula je vaším šéfem. Pokud mu budete na každém kroku dávat najevo, jak je nemožný, výsledkem nebude jeho zpytování svědomí, ale váš padák nebo velmi nepříjemné pracovní podmínky. Pokud se s ním musíte na něčem dohodnout, pokuste se aplikovat základní manažerskou poučku: Místo kritiky a negativního hodnocení raději předkládejte konstruktivní návrhy, jak stávající situaci zlepšit (návrh, aby vyhodil sám sebe raději vynechejte). Pozitivně laděné návrhy vždy vyznívají lépe než permanentní kritika.

Písemná komunikace

Je váš šéf "slibotechna," na kterou se nedá ani v nejmenším spolehnout, zapomíná, nebo vaše požadavky jednoduše ignoruje? Potom je nejvyšší čas sáhnout k písemné komunikaci. Vše, na čem se dohodnete, napište do mailu a v kopii to pošlete ještě minimálně jedné osobě ve firmě. Speciálně u důležitých úkolů tak budete mít krytá záda a důkaz, že míč není na vaší straně hřiště. Navíc si tak možná váš šéf dá lepší pozor na dodržování svých slibů. Písemná komunikace také dovolí oběma stranám zůstat v čistě profesionální rovině a vyvarovat se osobních narážek.

Ctěte soukromí

Skutečně si myslíte, že přizná svou chybu, když na něj řvete před svými a jeho kolegy a vypadáte jako byste mu chtěl v nejbližší sekundě chtěli jednu natáhnout? I kdyby se k tomu nakrásně chystal (a je samozřejmě otázka, jestli mu to kapacita jeho mozku umožňuje), nemůže přijít o svou autoritu tím, že to udělá. Veškeré spory si proto, jako velcí kluci, vyříkejte za zavřenými dveřmi. Vaší profesní pověsti nepomohou ani drby, které rozšíříte po firmě. V důsledku se vždy otočí proti vám.

Buďte profík

V žádném případě nedopusťte, aby osobní spory poznamenaly vaši profesní reputaci. Rozmyslete si proto například, kde leží hranice, kdy si chcete už stěžovat u nejvyšší šarže. Jakkoli je to smutné, pokud nemáte skutečně závažný důvod podepřený důkazy, nadřízený vás obou bude (podle hesla bližší košile než kabát) stát spíše na straně vašeho šéfa. Se stížnostmi proto choďte teprve v případě, že je situace už skutečně neúnosná a vy to můžete dokázat. Pověst věčně nespokojeného problemáře vám na oblibě nepřidá.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 3/5 (1 hlas)

Další články k tématu: Starosti s prací